Michal Mecner - svatební fotograf

Fotografové - profesionální fotograf k Vašim službám

 

Magazín

   


Focení do RAWu z pohledu běžného fotografa

Tomáš Dolejší - www.fotoradce.cz

Fotit nebo nefotit do RAWu? To je otázka, kterou se dnes zabývá nejeden fotograf. Jedna skupina fotografů nedá na RAW dopustit, druhá skupina jej považuje za zbytečnost. Kde je pravda? Cílem tohoto článku není rozebírat technické možnosti JPEGů a RAWů, nýbrž podívat se na RAW soubory z pohledu normálního fotografa a jeho pracovního workflow. Povíme si pro a proti a pokusíme se zbořit některé mýty, které kolem RAWů a JPEGů panují.


Jak již bylo napsáno v úvodu, cílem tohoto článku není rozebírat technickou kvalitu jednotlivých formátů. O tom již byly napsány celé knihy a upřímně řečeno si nedělám iluze, že by bylo možné vše popsat v obyčejném internetovém článku.

V těchto několika odstavcích bych se chtěl podívat na RAW, JPEG a jejich výběr při focení z pohledu normálního fotografa (není to náhodou oxymóron? :). Takže pokud již s RAWy profesionálně nepracujete a zatím o něm třeba jenom uvažujete, pak je tento článek určen přímo pro vás.

Co na tom RAWu všichni mají...


Není potřeba chodit kolem horké kaše - RAW soubory nabízí daleko širší možnosti úprav, než formát JPEG. To je hlavní důvod, proč jsou tyto "surové soubory" tolik používané. Nic víc, nic míň. Tak trochu lze RAW soubory přirovnat k vyvolanému negativu - jeho nedostatky lze do jisté míry doladit na zvětšováku, při tvorbě samotných fotek. Stejně tak RAW soubory nabízí možnost velké úpravy i poté, co jsou již zaznamenány na paměťové kartě.

Oproti formátu JPEG nabízí RAW soubory především tyto možnosti navíc:

 

n

Dodatečná úprava expozice, a to i včetně stažení přepalů a naopak.

n

Velmi snadné a rychlé vyvážení bílé.

n

Minimalizace optických vad objektivu (vinětace, barevná vada).

n

Jemné doladění jednotlivých barevných kanálů (sytost, odstín).

n

A mnoho dalších detailů.

n

Snadná a efektivní úprava, úspora času oproti úpravám JPEGů (viz níže).


Můžete namítnout, že většinu výše uvedených úprav můžete aplikovat i na fotky v JPEGU. Kromě stažení přepalů je to pravda. Ovšem rozdíl je v tom, že úpravy při konverzi RAW souborů nejsou tak destruktivní, kvalita zůstává na vysoké úrovni. Oproti tomu když budu výrazně upravovat třeba vyvážení bílé u JPEGu, bude to na kvalitě výrazně znát.

Například Adobe Camera RAW (ACR) u Photoshopu CS4 dokáže i lokální úpravy, takže v něm lze odstranit i třeba nežádoucí projevy nečistoty na snímači nebo upravit pouze obličej na portrétu. Čím dál víc úprav lze realizovat přímo při konverzi RAW souborů na JPEGy.

 Tip:  Focení do RAWu lze svým způsobem vnímat i jako zadní vrátka. Když se něco nepovede, například expozice, lze to do jisté míry velmi snadno v RAW konvertoru napravit. Což u JPEGu není tak snadné.

Konverze RAW souborů a efektivita práce


RAW soubory nejsou samy o sobě fotografiemi - jsou to holá data ze snímače, která teprve ve speciálním editoru převádíme na fotky. Proto se označují raw, což v angličtině znamená surový, nezpracovaný. I z toho důvodu lze RAW soubory prohlížet pouze v některých (k tomu určených) prohlížečích (např. FastStone Image Viewer). Běžný prohlížeč RAW soubor jako fotku nezobrazí, protože to v podstatě fotka vůbec není.

 Poznámka:  Slovo RAW v podstatě není žádná zkratka, tudíž by se ani nemělo psát velkými písmeny. Je to prostě anglické slůvko raw. Zažitá praxe ale velí psát velkými písmeny, navíc by psaní malými písmeny mohlo být matoucí.

Z toho vyplývá, že aby z RAW souboru vznikla fotka, je potřeba jej překonvertovat v editoru, který je na tyto účely určený. Mezi takové patří například Adobe Camera RAW, Nikon Capture, Canon Digital Photo Professional, Capture One a mnoho dalších.

Konvertovat RAWy po jednom? Ani náhodou

Každý RAW soubor je tedy potřeba překonvertovat na JPEG (nebo jiný soubor), což s sebou obvykle nese i různé úpravy expozice, vyvážení bílé, kontrast, atd. Zní to docela děsivě, konvertovat jeden RAW po druhém na běžné fotky. Opak je ale pravdou.

Zkusili jste někdy v Photoshopu otevřít 50 originálních JPEGů? Jestli ano, tak víte, že je to zaručená cesta k zaseknutí počítače. Každý JPEG je potřeba upravovat v podstatě zvlášť - je sice k dispozici dávkové upravení, ale málo fotek bude tak podobných, že nebudou potřebovat individuální péči.

Oproti tomu úprava RAW souborů je velice efektivní a hardwarově nenáročná. V Adobe Camera RAW konvertoru lze otevřít třeba 80 RAW souborů najednou a ty následně bez čekání upravovat. Aniž by došlo k zaseknutí nebo dokonce výraznému vytížení počítače! Je to vyzkoušeno i na starém notebooku. Rozhodně tedy není nutné otevírat jeden RAW po druhém - lze jich otevřít a editovat víc najednou.

Hromadné úpravy podle vzoru

Další velkou výhodou je, že je možné jedním kliknutím aplikovat požadované úpravy třeba na 40 RAWů, bez čekání. Stačí upravit jeden RAW dle obrazu svého a následně označit všechny podobné a kliknout na Synchronizovat. Na vybrané RAWy se aplikuje stejná úprava, jako na první zdrojový RAW. Opět aniž by došlo k zatížení procesoru nebo dočasné paměti počítače.

 Tip:  Samozřejmě většina fotek potřebuje individuální úpravu. Proto základní úpravy aplikujeme hromadně (třeba vyvážení bílé u fotek focených se stejným nastavením ve stejném světle) a poté proklikáme jednotlivé RAWy pro individuální úpravy.

Automatický export

A do třetice všeho dobrého - jakmile máme otevřené RAW soubory upravené tak, jak chceme, stačí vybrat umístění a kliknout na Uložit Obrazy. Konvertor začne automaticky sám vytvářet jednu fotku za druhou a ukládat je v požadovaném formátu (třeba JPEG). Po naklikání všech úprav tudíž konvertor sám exportuje JPEGy a já jako uživatel počítače mám prostor na jakoukoliv jinou práci.

Úpravy a konverze RAW souborů jsou tak časově velice efektivní. Je to sice paradoxní, ale pokud fotky hodláte upravovat, vyplatí se je nafotit do RAWu a poté je konvertovat na JPEGy. Není nic snazšího, než otevřít 100 RAWů, naklikat úpravy, spustit export do JPEGů a jít si dát kafe :)

Výhody RAWů a JPEGů


 Stručně a jasně, bez zbytečné omáčky :)

Výhody JPEGů:

 

n

Již ve fotoaparátu vzniká fotka, není nutné ji dál upravovat.

n

Lze tisknout třeba už přímo z fotoaparátu.

n

Zabírají menší datový objem na kartě, disku,...

n

Díky tomu se i rychleji zapisují na kartu ve fotoaparátu.

n

Lze je prohlížet v jakémkoliv prohlížeči fotografií.

n

Výborný poměr kvalita/datový objem.


Výhody RAWů:

 

n

Výrazně větší možnosti úprav při konverzi RAW - JPEG (nebo na jiný formát).

n

Úpravy při konverzi nejsou tak destruktivní, neklesá technická kvalita vzniklé fotky.

n

K RAWu se lze kdykoliv vrátit a upravit jej jinak, vyexportovat z něj jinak upravenou fotku.

n

K dispozici je stále původní RAW, i když z něj bylo vyexportováno třeba 30 různých JPEGů.

n

Výrazně efektivnější workflow a využití času.


Mýty kolem RAWů

Kolem RAW souborů dodnes kolují určité polopravdy a nepravdy. Jsou to především tyto:

 

n

Konverze RAW souborů na fotky je časově náročná a složitá - vysvětlení viz výše.

n

Z RAW souboru lze zachránit cokoliv - on bohužel ani RAW soubor není všespásný a z totálně přeexponovaného RAWu už nic moc udělat nelze. Stejně tak zesvětlením podexponovaného RAWu se může dost výrazně zvýšit projev šumu.

n

RAW soubory je obtížné skladovat - kapacity pevných disků i paměťových karet jsou v dnešní době na takové úrovni, že není potřeba již řešit každý megabajt.

n

Při focení do RAWu se zpomalí rychlost snímání - záleží na konkrétním modelu, ale většina fotoaparátů dokáže snímat stejně rychle, jako při použití JPEGu, omezení spočívá pouze v počtu snímků v sérii.

 

Kdy (ne)fotit do RAWu?


Otázkou samozřejmě je, kdy fotit a kdy nefotit do RAWu. Celé to závisí na tom, k jakému účelu budou fotky sloužit.

Kdy fotit do RAWu:

 

n

Pořízené snímky budu upravovat (je lepší hromadně upravit RAWy než JPEGy po jednom).

n

Jde mi o obrazovou kvalitu, fotím pro někoho a za výstup dostanu peníze nebo jiný benefit.

n

Fotím expozičně hodně náročnou scénu (např. velké riziko přepalů, které kazí technickou kvalitu fotky).

n

Chci mít možnost fotku upravit bez ztráty kvality znovu třeba za půl roku.

n

Chci mít "zadní vrátka", kdybych něco nastavil špatně.


Kdy nefotit do RAWu:

 

n

Fotky už nechci (nepotřebuju) dál upravovat - stačí mi tak, jak vypadají z fotoaparátu.

n

Dovolenkové fotky, dokumentační záběry, přefocení papírového dokumentu, veškeré nepodstatné záběry...

 

Jak jsem se dostal k RAWu já...



V době, kdy se na českém trhu začínaly objevovat digitální zrcadlovky, jsem popravdě řečeno příliš neřešil nějaké RAW soubory. I tehdy, když jsem po nějaké době začal aktivně fotit svatby, jsem vše snímal do JPEGu a RAW soubory nepoužíval z důvodu velkého datového objemu a pracnosti při konverzi.

Později jsem se čím dál více studoval fotky zahraničních fotografů a zkoumal, jak dokáží udělat takové zajímavé fotky. Bylo mi jasné, že to není jenom fotografickým stylem, ale především editorem. Zkoušel jsem s JPEGy dělat občas doslova psí kusy, ale pořád to jaksi nebylo ono.

Po nějaké době jsem i já zkusil nafotit pár snímků do RAWu a vyzkoušel konverzi RAW - JPEG. Upřímně řečeno jsem byl nadšen - ani ne tak z toho, jaké všechny možnosti navíc RAW soubory nabízí, ale hlavně z rychlosti a efektivity práce. Úprava fotek netrvala ani polovinu času, jako při focení do JPEGu a kvalita byla někde jinde. Kdybych to býval nezkusil, neuvěřil bych.

Takže pokud jste zatím snímání do RAWu netestovali, doporučuji alespoň si to vyzkoušet, abyste měli jasno, jestli vám to za to stojí nebo ne.

 

Další zajímavé články najdete na www.fotoradce.cz

 

Zpět na hlavní stránku

(c) Fotografové.info
Michal Němejc
michal@krasyprirody.cz

DALŠÍ WEBY: Prohlédněte si mé fotografie, toulejte se Prahou,
vyrazte na Kokořín, a nebo na dovolenou do Kalábrie.

fotoobraz Prahy, Prodej fotografií, Karlův most,
Fotografie, Krásy Čech.